Știința din spatele marketingului olfactiv

În momentul nașterii unui copil mirosul este cel mai evoluat simț al acestuia, în timp ce văzul sau simțul tactil se dezvoltă pe parcurs. Din punct de vedere fiziologic este absolut fascinant modul în care nările preiau din aer molecule invizibile prin nări și le transmit creierului prin celule olfactive, pentru ca odată ajunsă la creier această informație să fie transformată în ceva poetic și personal cum ar fi o amintire dragă.

Evolutiv vorbind,  mirosul este extrem de important fiindcă a folosit oamenilor din cele mai vechi timpuri să distingă între ceva bun, atrăgător, ceva ce poate fi consumat sau abordat, fie că este vorba de un fruct apetisant, o floare sau chiar un potențial partener. Totodată mirosul a transmis informații creierului și cu privire la lucruri care trebuie evitate cum sunt  otrăvurile sau mâncărurile stricate a căror mirosuri pot stârni reacții viscerale ca repulsia.

Un adult poate distinge între 10.000 de mirosuri şi chiar dacă nu le poate identifica cu ușurință, nu este conştient de ele sau nu le poate numi cu precizie, acestea declanşează mereu răspunsuri emoţionale. Este un simț mai puternic decât celelalte fiindcă spre deosebire de văz, simț al cărui receptori răspund la 3 stimuli, sau gust, care răspunde la o paletă de 7 stimuli (și care se folosește foarte mult de miros, aroma fiind formată din gust plus miros), mirosul are o legătură directă cu creierul și cu memoria. Acest fapt îi dă acces și la porțiuni mai abstracte şi inerent umane cum sunt morala şi voința. Spre exemplu, mirosul proaspăt de citrice este asociat cu curățenia iar studiile au demonstrat că oamenii au tendința să fie mai buni când simt acest miros și chiar mai predispuși să se ofere voluntari sau să doneze către cauze caritabile.

Psihologia, neuroştiinţa şi cercetarea în marketing depun, de peste trei decenii deja, eforturi pentru a cerceta efectele mirosurilor asupra comportamentului şi deciziilor umane. Studiile arată că oamenii tind să petreacă cu 44% mai mult timp într-un magazin cu un parfum ambiental plăcut. Un parfum agreabil poate influența predispoziția potențialului client de a judeca valoarea produsului în mod pozitiv, a experienţei în magazin ca plăcută şi, în consecinţă, îl pot determina pe acesta să cumpere produsul și să se reîntoarcă.

Studiile academice sunt susţinute de experimente empirice: spre exemplu compania Nike a susţinut că marketingul olfactiv i-a crescut vânzările  cu 80%. În plus, s-au efectuat numeroase experimente în benzinării care arată că mirosul de cafea proaspăt măcinată în incinta acestora poate duce la o creştere a vânzării de cafea cu 300%.

             Concluziile experimentelor și studiilor pe această temă sunt aceleași: mirosurile plăcute și discrete îi fac pe oameni să se simtă mai bine iar acest lucru se revarsă direct asupra evaluării produselor, serviciilor și a întregului mod în care o persoană experimentează un brand, determinându-i acesteia înclinarea de a cumpăra sau reveni la produsele și serviciile brandului respectiv.

Support Chat Online