Marketingul olfactiv...sau cum ajuta mirosul la cresterea vanzarilor

    In mod clasic, marketingul se adreseaza doar celor doua simturi: vazul si auzul, intrucat acestea sunt  singurele  pe care  le  pot  capta canalele  media conventionale.  Insa dezvoltarea recenta a tehnologiei a deschis calea unui nou model de marketing, in care abordarea multisenzoriala a consumatorilor  tinde  sa  ajunga in  centrul  preocuparilor.  Tot  mai  multe  companii  au  integrat strategiile de brand building, facand apel la toate cele cinci simturi: vazul, auzul, mirosul, gustul si simtul tactil.

    Potrivit estimarilor, clientii raman 10-15% mai mult timp intr-un loc sau langa un produs ce poarta o identitate olfactiva. Mirosul invoca memoria si apeleaza direct la sentimente, senzatii, fara a mai fi filtrate, analizate rational. Studiile arata ca memoria olfactiva dureaza mai mult decat memoria vizuala. Starnirea atentiei, a emotiilor sau a amintirilor prin miros este o metoda pe care multe companii o folosesc pentru a sadi in subconstientul consumatorului dorinta de a cumpara un produs. De la constructorii de masini la agentii imobiliari, de la magazinele alimentare la firmele care vand produse eco, mirosul poate fi o cale de a modifica comportamentul creierului si implicit al consumatorului.

    Probabil cele mai cunoscute exemple de companii la noi in tara care si-au creat o identitate olfactiva sunt magazinele Nike si Stradivarius. Ca sa trecem la o analiza mai serioasa, iata cum ajuta mirosul un brand:

  • Prin miros, consumatorilor li se trezesc emotii, dispozitii si amintiri. Evolutiv, mirosul a ramas parte a sistemului limbic (centrul emotional al creierului). In plus, sa nu uitam, deciziile de cumparare se iau emotional.
  • Prin miros, consumatorii sunt avertizati si culeg informatii despre mediul inconjurator. Mirosul reprezinta asadar un mijloc de a le atrage atentia.
  • Te adresezi unui organ de simt deseori ignorat de marketeri si iesi mai repede in evidenta. Marketerii se concenteaza pe simturile cele mai la indemana. Se investesc bani in reclame la televizor, radio, ziare/reviste, internet si se activeaza in principal simturile vizuale si auditive. Deoarece aceste medii sunt hiperaglomerate, brandul tau pierde din vizibilitate. Prin stimularea mirosului, te diferentiezi mai bine in mintea consumatorului.

    O serie de cercetari, au aratat ca marketing-ul prin miros are beneficii majore pentru companiile care il utilizeaza:

  • Creste numarul de cumparatori si suma pe care consumatorii sunt dispusi sa o cheltuiasca (intentia de cumparare a crescut cu 84% si consumatorii erau dispusi sa plateasca cu 12$ mai mult pentru niste perechi de adidasi Nike, atunci cand in magazin s-a folosit un parfum specific. Intr-o benzinarie, achizitia de cafea a crescut cu 300% cand s-a folosit parfum cu miros de cafea);
  • Cumparaturile din impuls cresc cu 38%;
  • Timpul petrecut intr-un magazin creste;
  • Obtii cu 50% mai multi vizitatori ocazionali;
  • Obtii cu 78% mai multi vizitatori care se reintorc;
  • Evaluarile pozitive ale produselor cresc cu 25%;
  • Brandurile care utilizeaza marketing-ul prin miros sunt tinute minte mai bine si sunt considerate mai de calitate;
  • Imaginea de brand este influentata pozitiv.

    Asadar, daca ati hotarat sa cumparati ceva fara sa va dati seama cand si de ce, poate mirosul este cel care, de undeva din subconstient, v-a dictat sa faceti pasul.

Support Chat Online